שאלה שמטרידה את מגדלי הצמחים היא איך נזהה את מין הצמח

בצמחים דו-ביתים, פרט אחד מצמיח רק פרחים זכריים המכילים אבקנים, ופרט אחר מצמיח רק פרחי נקבה עלייניים למרות שקיימים עיוותים גנטיים המכילים את שני איברי הרבייה ונקראים הרמפרודיט.

כאשר אנו מגדלים צמחים באקלים מבוקר יש למגדלים את היכולת לשלוט בעונות השנה באמצעות קביעת משך התאורה.

כאשר נרצה לאפשר לצמח לגדול אנו נספק לו זמן תאורה ארוך יחסית שמעל 16 שעות תאורה וכך הצמח יישאר בשלב הוגטטיבי (שלב הצמיחה).

כאשר נרצה  לגרום לצמח לעבור לשלב הרבייה (שלב הפריחה) אנו נקצר את שעות התאורה ל-12 שעות, הצמח מסיק משינויי שעות האור כי העונה התחלפה ועובר לשלב ההפרחה.

האם חובה להעביר את הצמחים שנשתלו מזרעים לשלב הפריחה בכדי לגלות את מין הצמחים?

לאחר שהצמחים הגיעו לשלב בו ניתן ליטול מהם ייחורים, אנו יכולים לגלות את מין הצמח על ידי לקיחת ייחורים והעברתם לחלל גידול נפרד שבו זמן התאורה הוא 12 שעות אור ו-12 שעות חושך.

הייחורים ינצלו את האנרגיה שנותרה בהם כדי להיכנס לשלב הקדם רבייה שתחשוף בפנינו את מין הצמח.

חשוב מאוד לסמן את הייחורים בכדי שנוכל לדעת בבירור מאיזה צמח הם נלקחו!

אנו למעשה מקריבים את הייחורים שלקחנו כדי לגלות את מין הצמח, נציין שסביר מאוד להניח שייחורים אלה לא יוכלו לשמש אותנו כצמחים פורחים.

הסיבה לכך היא שהייחור ישקיע את כול כוחו כדי לעבור אל השלב הרבייה (שלב הפריחה) במקום להשקיע את המאמצים האלו בהשרשה כפי שהיינו מצפים שהוא יעשה בתהליך הייחור הרגיל שנבצע לשכפול הצמח.

היתרון בשיטה זו הוא שנוכל לראות בתוך מספר ימים ניצנים של תפרחות נקביות או פרחי האבקה זכריים או במקרה הכי פחות טוב את שניהם (הרמפרודיט).

במידה והייחור מראה ניצנים של תפרחות נקביות אנו יכולים להבין שהצמח שממנו הוא נלקח הוא צמח נקבי בו נוכל לעשות שימוש כצמח אם או כצמח להפרחה.

במידה והייחור יראה סימנים של פרחי אבקנים זכריים המייצרים אבקנים אנו נוכל להסיק שהצמח ממנו הוא נלקח הינו זכר.

אם הייחור מראה סימנים של שני האיברים הנ”ל כנראה שהצמח הינו צמח הרמפרודיט שיוכל להאביק את התפרחות של עצמו ושל הנקבות סביבו באמצעות האבקנים שלו.

לאחר שהייחור או הייחורים שנלקחו סיימו את תפקידם בתור אמצעי לגילויי מין הצמח אנו יכולים להשליך אותם תוך שאנו יודעים את מין הצמחים שגידלנו.

 

למעבר אל החנות של גרושופ לחץ כאן

לחזרה אל מרכז המידע